تعمیرات مبل استقبالرویه کوبی مبل استقبال

انتخاب پارچه مبلی

پارچه مبلی یا به اصطلاح رویه مبل یا روکش مبل یکی از مهمترین فاکتورها برای زیبایی، راحتی و دوام مبل است. بنابراین لازم است قبل از انتخاب پارچه مبلی به دقت نیازها و حساسیت های خود را بررسی کنیم و در انتخاب پارچه مبلی داخواه خود دقت کنیم. این مطلب توصیه هایی برای انتخاب پارچه مبلی خوب و مناسب است

مشخصات بهترین نوع پارچه مبل

یکی از بخش‌هایی که در خرید مبل توجه هر بیننده‌ای را به‌خود جلب می‌کند، پارچه به‌کار رفته در مبل است. در حواستان را بخوبی جمع کنید که بهترین و مناسب‌ترین پارچه را برای مبل خود انتخاب کنید، زیرا با انتخاب پارچه ضعیف و بیکیفیت به صرف زیبا بودن بزودی مجبور خواهید شد مجدد هزینه برای پارچه مبلی و البته رویه کوبی مبل را هم بدهید.

البته خیلی از پارچه‌های مبلی موجود در بازار چینی هستند اما شما باید بهترین نوع آن را انتخاب کنید. دقت داشته باشید که پارچه موردنظر کش نیاید یا پرزهای آن به مرور زمان کنده نشود. در این میان برای اینکه خیالتان راحت شود از خود فروشنده در این مورد سؤال کنید و بخواهید که در ضمانت‌نامه مقاومت پارچه را هم تأیید کند.

پارچه‌های ترک هم نوع دیگری از پارچه‌های مورد استفاده در ساخت مبلمان است که طرفداران خود را دارد. اگر قصد خرید مبلمان سلطنتی را دارید به یاد داشته باشید که بهترین نوع پارچه در ساخت این نوع مبل، پارچه‌های یزد ایران است. حتی به‌نظر خود فروشندگان مبل این نوع پارچه برای مبل‌های سلطنتی حرف ندارند و جالب اینکه در بعضی از مواقع دیده شده که کشور ترکیه این نوع پارچه را می‌خرد و در نهایت آن را به اسم ترک می‌فروشد. پارچه‌های شانل، مخمل نانومیکرو، سلطنتی و… بخشی از پارچه‌هایی هستند که در بازار موجود است و در ساخت مبل از آنها استفاده می‌شود. رایج‌ترین مدل‌ها مبل‌هایی با پارچه‌های مخمل و پارچه‌های سلطنتی هستند. شاید اگر گشتی در بازار بزنید متوجه بشوید که برای مبلمان سلطنتی از پارچه‌های سلطنتی، برای مبلمان راحتی از مخمل و برای مبلمان در اصطلاح «ال» از پارچه‌های چرم استفاده می‌شود.

البته انتخاب پارچه سلیقه‌ای است و بستگی به‌نظر مشتری دارد اما برای راهنمایی بیشتر باید بگوییم که معمولا پارچه مخمل براق بهترین پارچه مبل است. همیشه درنظر داشته باشید که تراکم پارچه اهمیت زیادی دارد و اینکه وقتی دست می‌کشید یک تکه است و فشردگی آن را می‌توانید با لمس کردن احساس کنید. یکی دیگر از راه‌های مناسب برای شناخت تراکم پارچه این است که آن را جلوی نور بگیرید. مخمل براق پارچه مناسبی برای مبل‌های استیل است و به این نوع مبل زیبایی خاصی می‌دهد. معمولا وزن پارچه خوب سنگین‌تر است و همیشه قیمت، ملاک بهتر بودن نیست. مبلی که جنس خوبی نداشته باشد زیبایی هم ندارد و این را می‌توانید در نگاه اول احساس کنید. مبل‌های نامناسب رنگ ماتی دارند.

انتخاب نوع پارچه مبل

صرف نظر از اینکه مبلمان شما در کجا قرار خواهد گرفت: یک اتاق نشیمن پرتردد،یک محل عمومی مثل فرودگاه، یا در یک اتاق آفتاب گیر، به خاطر استفاده و تماس زیاد و مکرر، پارچه ای باید انتخاب شود که در برابر ساییدگی، خراشیدگی، لک و گرد و غبار مقاوم باشد. به طور کلی پارچه ها از نظر نوع الیاف آن به دو گروه تقسیم می شوند:

۱- پارچه با الیاف طبیعی

الیاف طبیعی مانند: کتان، لینن، پشم، ابریشم، چرم، ویسکوز ریون و استات

کتان؛ مقاومت خوبی در برابر سایش، تغییر رنگ و نخ کش شدن دارد. ولی زود لک و چروک می شود.

لینن، تحمل کمی در برابر سایش دارد، زود لک و چروک می شود و شستن آن کار آسانی نخواهد بود. بنابراین بیشتر برای محیط های رسمی که تردد کمتری دارند، قابل استفاده است.

پشم، مقاوم در برابر تغییر رنگ، نخ کش شدن، چروک و لکه است. اگر به صورت کاملاً طبیعی استفاده شود، در اثر شستشو و تماس با آب حالت کوبیده و نمدی پیدا می کند.

ابریشم؛ بسیار ظریف، شکننده، و درخشان است. تنها برای استفاده رسمی در فضاهایی که تردد بسیار کمی دارند پیشنهاد می شود. لکه بری آن کاری تخصصی است.

چرم؛ به راحتی قابل شستشو و تمیز کردن است. مقاوم در برابر سایش، اما در برابر خراشیدگی مقاومت پایینی دارد. با گذشت زمان نرمی و لطافت بیشتری پیدا میکند.

ویسکوز ریون ها؛ از خمیر کاغذ ساخته می شوند، بنابراین مقاومت بسیار کمی در برابر آب دارند. جذب رطوبت آنها بسیار بالاست. استحکام خوبی در برابر سایش دارند. نرم، لطیف و درخشنده هستند. زود چروک می شوند. با ترکیب با الیاف مصنوعی (نایلون، پلی استر) جذب رطوبت آن کاهش پیدا کرده و اصلاح می شوند.

استات ها؛ هم از سلولوز طبیعی گرفته می شوند و به صورت لیف های استات در می آیند. جذب رطوبت بسیار بالا، مقاومت سایش کم، استحکام کم تارها از خصوصیاتی هستند که با ترکیب با الیاف مصنوعی دیگر (نایلون، پلی استر) اصلاح می شود. مقاومت خوبی در برابر چروک دارند.

۲-پارچه با الیاف مصنوعی

الیاف مصنوعی مانند: آکریلیک، پلی استر، نایلون، ریون یا ابریشم مصنوعی

آکلیریک؛ الیاف آکلیریک ظاهری شبیه به پشم دارند. در برابر ساییدگی، چروک، لک و تغییر رنگ مقاوم هستند. کیفیت های پایین تر آن ممکن است به مرور زمان پرز بیاندازد. جذب رطوبت کمی دارد و کلاً الیافی مقاوم و بادوام به حساب می آیند. الیافی نرم و سبک هستند.

پلی استر؛ استحکام زیاد، خاصیت کشسانی مناسب، مقاومت سایشی زیاد، مقاوم در برابر چروک و حرارت، شستشوی راحت، جذب رطوبت کم، مقاوم در برابر نخ کش شدن، الیاف پلی استر را تبدیل به یکی از پرمصرف ترین الیاف مصنوعی استفاده شده در صنایع نساجی، تبدیل کرده است. این الیاف معمولاً با الیاف دیگر (مصنوعی و طبیعی) ترکیب می شوند. به خاطر بار الکتریکی که ایجاد می کند، دوده و گرد و خاک بیشتری جذب میکند؛ بنابراین زودتر نیاز به شستشو دارد، اما شستشوی آن راحت و آسان است.

نایلون؛ معمولاً به تنهایی استفاده نمی شود و با مواد مصنوعی دیگر ترکیب شده و بافت بسیار مقاومی پیدا می کند. الیاف آن استحکام زیادی دارد و در برابر سایش و چروک مقاومند. جذب رطوبت بسیار کمی دارند.

ریون یا ابریشم مصنوعی؛ ظاهری ابریشم مانند دارد، گاهی شبیه به کتان یا لینن است. پارچه ای مقاوم محسوب میشود، اما خیلی زود چروک می خورد.

از آنجایی که پارچه های رومبلی در تماس مستقیم با بدن نیستند و الیاف طبیعی در حالت معمول نسبت به الیاف مصنوعی، دوام بسیار کمتر و مقاومتی کم دربرابر چروک و رطوبت دارند، نگهداری و شستشوی آنها تبدیل به کاری سخت و هزینه بر خواهد شد. بنابراین اکثر پارچه های موجود در بازار ترکیباتی از الیاف طبیعی و مصنوعی و یا ترکیب الیاف مصنوعی با یکدیگر هستند.

چند نمونه از ترکیبات مختلف الیاف در بازار:

انتخاب سبک و رنگ پارچه مبل

در کنار توجه به نوع و کیفیت پارچه مبل، نکته مهم دیگر تناسب نقش، طرح و رنگ آن با محیطی است که مبلمان در آن قرار می گیرد و به نوعی کامل کننده سبک مبلمان خواهد بود. اندازه و کاربری محیط از جمله دیگر عواملی است که در انتخاب پارچه تأثیر خواهد گذاشت.

هیچ گاه یک پارچه مبل با طرح های بزرگ و شلوغ را برای یک اتاق کوچک انتخاب نکنید

برای اتاق های نشیمن شلوغ و پر رفت و آمد سعی کنید که از پارچه های مقاوم تر و بادوام تر، با تنالیته های خنثی و ترجیحاً تیره تر استفاده کنید.

رنگ های روشن تر معمولاً برای مبلمان کلاسیک تر و رسمی تر استفاده می شوند.

سبک خاص شما نیز می تواند در مبلمان تجلی پیدا کند. مثلاً می توانید مبلمانی را انتخاب کنید که کمی غیرمعقول به نظر برسد یا جزئیات خاصی در اجرای فریم و رویه کوبی آن وجود داشته باشد.

اگر چند سالی مایل به استفاده از مبلمان خود هستید، سعی کنید بیشتر از پارچه هایی با زمینه خنثی (انواع قهوه ای، کرم، خاکستری) استفاده کنید.

برای استفاده رنگی که دوست دارید در اتاقتان داشته باشید، می توانید یک یا دو تکه از مبلمان را با استفاده از رنگ یا یک بافت خاص از بقیه متمایز کنید. پارچه ای با رنگ قوی (نارنجی،قرمز،بنفش) را روی مبلی که فریمی با خطوط ساده داشته باشد، استفاده کنید.

اگر از بافت یا طرح های متفاوت در پارچه مبلمان استفاده می کنید، سعی کنید با استفاده از رنگ های مشابه، آنها را به هم متصل کنید.

استفاده از پارچه مبلی های گلدار و طرحدار در اماکنی که پر رفت و آمد هستند باعث می شود که لکه ها فوراً به چشم نیایند و در لابه لای نقوش محو شوند.

پارچه‌های مخملی براق و پرزدار برای مبلمانی که قرار است در خانه‌های کوچک‌تر چیده شوند، بهتر است و فضای خانه را بزرگ‌تر نشان می‌دهند. پارچه‌های مخملی مات و بدون پرز هم برای خانه‌های بزرگ‌تر مناسب‌تر هستند.

اگر در خانه فرزند کوچکی دارید، بهتر است رنگ پارچه مبلتان را از بین رنگ‌های چرک‌تابی مانند کاراملی یا نسکافه ای و یا فیلی انتخاب کنید تا در اثر شیطنت بچه‌ها مدام کثیف و نامرتب به نظر نرسند.

به طور کلی پارچه‌های مبلی یا ساده هستند یا طرح دار(منظور از طرح دار انواع گلدار و راه‌راه است). پارچه‌های ساده برای مبلمانی که قرار است در فضاهای کوچک‌تر چیده شوند، مناسب‌تر هستند و پارچه‌های گلدار هم مناسب فضاهای باز و بزرگ است.

شما می‌توانید برای شکستن فضا و روح بخشیدن به محیط خانه، مبلمانی ساده با کوسن‌های گلدار یا برعکس را انتخاب کنید.

شما میتوانید رنگ و پارچه مبل خود را با کفپوش ، پرده و نمای داخی خانه خود ست نمایید.